Myślistwo to dyscyplina, która od lat budzi wiele wątpliwości i kontrowersji. Jest stosunkowo niezmienna, tradycyjna chciałoby się powiedzieć. Jednak czy brak zmian jest, w tym przypadku, dobry? Najwyższa Izba Kontroli postanowiła wziąć pod lupę ustawę Prawo łowieckie i organy związane z myślistwem. Jakie uchybienia znaleziono? Jak im zaradzić? Czy zostaną podjęte prace nad nowelizacją ustawy? Zapraszamy do lektury!
Ustawa Prawo łowieckie i myślistwo budzą od lat wiele wątpliwości i kontrowersji. Model łowiectwa w Polsce pozostaje praktycznie niezmienny. Co zmienia się na lepsze to fakt, że ludzie, którzy nie są w żaden sposób związani z wykonywaniem polowania z roku na rok są bardziej świadomi w tych kwestiach. Dlatego też Najwyższa Izba Kontroli zdecydowała się przeprowadzić kontrolę gospodarki łowieckiej, która miała na celu:
dokonanie oceny funkcjonowania gospodarki łowieckiej oraz realizacji przez właściwe podmioty ich ustawowo określonych zadań.
Co sprawdzano?
Obszary, które objęte zostały kontrolą NIK:
- Podział województw na obwody łowieckie i ich kategoryzacja.
- Prawidłowości oddawania w dzierżawę i przekazywania w zarząd obwodów łowieckich oraz naliczanie i rozdysponowanie ekwiwalentu za korzystanie z nich.
- Prawidłowości opracowania i realizacji rocznych planów łowieckich.
- Realizacja przez ośrodki hodowli zwierzyny określonych przez ustawę celów funkcjonowania.
- Stan zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa i obywateli w zakresie szkód, które wynikają z prowadzenia gospodarki łowieckiej.
- Funkcjonowanie Straży Łowieckiej.
- Funkcjonowanie nadzoru nad działalnością łowiecką.
Organy objęte kontrolą NIK
Kontrolą objęte zostały:
- Zarząd Główny Polskiego Związku Łowieckiego,
- 3 zarządy okręgowe PZŁ,
- 8 kół łowieckich,
- 3 regionalne dyrekcje lasów państwowych,
- 6 nadleśnictw,
- 3 urzędy marszałkowskie,
- 3 starostwa powiatowe.
Wyniki kontroli
Przeprowadzone od 10 października 2014 do 25 lutego 2015 badania kontrolne wykazały wiele nieprawidłowości w funkcjonowaniu wszystkich jednostek na wszystkich wymienionych obszarach.
Najwięcej uchybień odnotowano na takich obszarach jak: naliczanie i rozdysponowanie czynszu, sporządzanie rocznych planów łowieckich, weryfikacja uprawnień do polowania i dokumentowanie wykonywania polowania, nieterminowej wypłaty odszkodowań za wyrządzone szkody łowieckie, nienaliczania odsetek za nieterminowo dokonane płatności, brak określenia szczegółowych celów działania ośrodków hodowli zwierzyny, nierówna pozycja właścicieli gruntów rolnych i leśnych, lasów państwowych i prywatnych, nieskuteczny nadzór nad realizacją zadań w poszczególnych obszarach gospodarki łowieckiej.
Najwyższa Izba Kontroli zwraca także uwagę na fakt, że ustawa Prawo łowieckie tak naprawdę nie przydziela Ministrowi Środowiska żadnych kompetencji, dzięki którym mógłby on w sposób konstruktywny wpływać na funkcjonowanie myślistwa w Polsce.
Szczegółowe zestawienie błędów, które zostały odnotowane przez NIK można zobaczyć tutaj.
Proponowane działania
NIK zaproponowała szereg przykładowych rozwiązań, które należałoby wprowadzić, żeby gospodarka łowiecka działała odpowiednio, są to na przykład:
- Opracowanie odpowiedniego systemu, który pozwoliłby właściwie prowadzić ewidencję przychodów i kosztów gospodarki łowieckiej.
- Opracowanie sposobu dokonywania analizy ekonomicznej.
- Dzierżawienie obszarów łowieckich powinno być przedłużane wyłącznie, jeżeli spełnione zostały wszystkie cele i programy, które zostały przyjęte.
- Kategoryzacja obwodów łowieckich na terenie województwa powinien dokonywać niezależny zespół ekspertów, powoływany przez organ dokonujący podziału województwa na obwody i każdorazowo po zmianie granic.
Zmiany w ustawie
NIK proponuje także zmiany w ustawie Prawo łowieckie, są to między innymi:
- Określenie elementów, które powinna zawierać uchwała w sprawie podziału województwa na obszary łowieckie, z uwzględnieniem danych niezbędnych dla właściwego rozdysponowywania czynszu.
- Wprowadzenie obowiązku kategoryzacji wszystkich obwodów łowieckich z terenu województwa przez jeden niezależny zespół bezstronnych ekspertów, który jest powoływany przez organ dokonujący podziału województwa.
- Wprowadzenie przepisów, które umożliwiają uzyskanie odszkodowania za szkody wyrządzane przez zwierzynę w lasach prywatnych.
- Wprowadzenie obowiązku składania Ministrowi Środowiska okresowych sprawozdań z realizacji działań określonych ustawą Prawo łowieckie.
- Określenie jednolitej podstawy wyliczenia czynszu dzierżawnego.
W wyniku przeprowadzonej kontroli, w Sejmie podjęto odpowiednie kroki, które dążą do zmiany ustawy Prawo łowieckie.
Pozostaje nam czekać i liczyć na to, że efekty tych działań będą bardzo owocne.
Darz Bór!
- Co zabrać ze sobą do plecaka na biwak? Skompletuj własny ekwipunek - 11 stycznia 2025
- Przegląd oświetlaczy podczerwieni dla noktowizorów. Jaki iluminator wybrać? - 10 stycznia 2025
- Nowe prawo łowieckie w Polsce, czyli co planuje rząd w 2025 r. - 1 grudnia 2024
Bądź na bieżąco